Посилки заробітчан: Як легалізація потоку товарів допомогла Закарпаттю і "почубила" можновладців

Після того, як перевізників, які транспортують посилки, зобов’язали офіційно оформляти товар, на Закарпатті виник і затих "бунт", поповнилася казна, а політики (в тому числі і президент) вирішили прокоментувати ситуацію
 

Шеф-редактор регіональної редакції Depo.Закарпаття
Посилки заробітчан: Як легалізація поток…

Днями Закарпатська митниця повідомила, що з 5 по 8 червня у пункті пропуску "Тиса" було стягнуто 6 673 872,21 грн митних платежів. Тобто лише за чотири дні так звані "італійські бусики" – перевізники, які транспортують товар з Європи, – поповнили казну майже на сім мільйонів. Новина, здавалось би, позитивна, але цьому передувало серйозне протистояння на кордоні із мітингами, сварками, приїздом начальників різного рівня. Ситуацію нині активно коментують політики як на Закарпатті, так і поза ним.

Бунт на кордоні: З чого все починалося

Ще 27 травня голова Закарпатської ОДА Олексій Петров, якого незадовго до цього призначили на посаду, дав доручення правоохоронним органам: прокуратурі, СБУ, щоб посилити контроль за переміщенням так званих бусиків – автоперевізників, які через пункт пропуску Захонь - Чоп прибувають на територію України. Біля митного поста була виставлена мобільна група, яка контролювала законність декларування, митне оформлення товарів.

Це створило певні ризики для представників митних органів, які призупинили пропуск без оформлення, через що "повстали" перевізники. В останній день травня вони заблокували рух на українсько-угорському кордоні у пункті пропуску "Тиса", відмовляючись розмитнювати товар, який завозили в Україну і перекривши в’їзд та виїзд автомобілів через пункт пропуску. Як повідомили тоді у Держприкордонслужбі, блокувальники намагалися чинити тиск на контрольні служби. Дійшло до сутичок. Автомобіль прикордонників протестувальники зіштовхнули в кювет.

Для недопущення провокацій та порушення режиму в пункті пропуску було залучено додаткові сили Державної прикордонної служби. На Закарпаття прибув голова Державної прикордонної служби України Сергій Дейнеко. Того ж дня у пункті пропуску "Тиса" ситуація стабілізувалась, пропускні операції було поновлено.

"Це товари, які придбали наші співвітчизники в Італії і направляють в Україну під виглядом так званих приватних посилок. Через подрібнення великої партії товару і перевезення його під виглядом посилок, сплачуючи певний хабар, вдавалося уникати офіційних платежів. Гроші потрапляли у кишені корупціонерів, а не в бюджет", – відстоював своє рішення голова Закарпатської ОДА.

Куди "пішли" гроші за посилки 

Одразу після "бунту" перші "італійські" буси почали декларувати товари. У результаті домовленості з перевізниками була встановлена єдина сума — вона становить 0,55 євроцента за 1 кг товару.

За перші три дні на КПП "Тиса" було сплачено 3 745 000 грн. Це офіційні платежі, які надходять до бюджету. За цей час було оформлено 333 транспортні засоби.

Як повідомили тоді в ОДА, через послаблення карантинних обмежень, особливо у Європі, кількість мікроавтобусів на кордоні зросла. Один водій везе у середньому 30-40 посилок – це партія товару, яку потрібно розмитнювати. Вартість і вага такого вантажу більша норми, його не можна завозити без сплати податків. Тариф розмитнення: 10% від вартості товару – мито, плюс 20% ПДВ. На брендові речі, відповідно, й податки більші.

А вже з 5 по 8 червня пункт пропуску "Тиса" перетнули 794 мікроавтобуси. Загалом було оформлено 589 квитанцій МД-1, за якими стягнуто 6 673 872,21 грн митних платежів.

Реакція на конфлікт через розмитнення посилок

Ситуація на кордоні набула неабиякого розголосу. Висловився з цього приводу і президент. Володимир Зеленський вважає, що конфлікт вдалося врегулювати саме керівнику Закарпаття, мовляв, під час зіткнень на КПП "спрацювала спецоперація голови Закарпатської ОДА Олексія Петрова". 

"Вони зупинили звичайних наших нормальних людей, українців, які говорять "як так, ми ж 20 років платимо митнику 500 баксів і їдемо, а нам не дають, і зараз ми тобі покажемо", – показуйте", – сказав Зеленський.

Він також зазначив, що контрабандистів відмовилися пропускати за хабарі: "І це відбувається на всіх митницях, перевірка потужності "хто кого", ми можемо витримати. І часто-густо – контрабанда. Вона є і буде. Але ви повинні зрозуміти. Ми підтягнули туди Нацгвардію. Війська на Закарпатті. Ви таке бачили? Щоб якісь маршрутники викручували руки Національній гвардії України?"

Президент також додав, що насправді, на місці було лише п'ять машин з підбурювачами: "А всі інші зрозуміли, що ніхто нікого не пропустить. І таке буде в найближчі 2-3 роки, будуть вони "штормити" країну. Але якщо ми будемо з цим боротися, і в якийсь час у нас з вами не буде кави, не буде лосося, не буде хамона, так переживемо цей час. Але покажемо їм, що не буде іншого, немає шансу, як зламати їм хребет. От і все".

На такі коментарі президента відреагував колишній губернатор Закарпаття Геннадій Москаль, в’їдливо зауваживши, що Зеленський висловом "підтягнули війська на Закарпаття" шокував європейські країни, а для боротьби з посилками з макаронами з Італії війська на Закарпаття вводити не потрібно.

"Ви повинні зрозуміти, пане Президенте, що в чинному українському законодавстві, в тому числі і в Митному Кодексі та Кримінальному Кодексі, такого поняття як "контрабанда" не існує. Воно було декриміналізоване ще за часів правління Януковича. Де замість вислову "контрабанді стоп" контрабанді було надано "зелене світло", і так щоб за це не можна було нікого покарати", – зазначив Москаль.

За словами екскерівника Закарпаття, вирішувати проблему контрабанди потрібно кримінальною відповідальністю. "На сьогодні існує адміністративна відповідальність за незаконне переміщення товарів через державний кордон України незалежно від того, чи це йде переміщення товару цілим вагонним составом, чи вереницею з 15-20 фур, чи пішки "за пазухою". Відповідальність однакова – у вигляді незначного штрафу", – зазначив Москаль.

Він запропонував Зеленському криміналізувати контрабанду, ввести дане поняття в Митний та Кримінальний Кодекси, віднести даний злочин до категорії "тяжких" і встановити відповідальність залежно від суми збитків, які були заподіяні державі, аж до 15 років позбавлення волі.

Таке саме покарання, на думку Москаля, мають понести і ті, хто сприяв контрабанди, –  митники, прикордонники та працівники Служби безпеки України.

А поки відповідальність адміністративна, а контроль за посилками посилений, перевізники звикають працювати за новими правилами. Якщо бюджет тільки виграє, то "простий люд" на Закарпатті обурюється, що їм вкотре "перекривають кисень" і заважають працювати та утримувати сім’ї у той час, коли "серйозна" контрабанда у великих масштабах на кордонах, як і раніше, все так же має місце. 

Всі новини Ужгорода та Закарпаття сьогодні читайте на Depo.ua

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme