Як ретро-паровоз по-легінськи вдихнув життя у сторічну "Анцю Кушницьку"

Боржавська вузькоколійка, яка є одним із символів Закарпаття, потребує відродження

Як ретро-паровоз по-легінськи вдихнув жи…

У п'ятницю, 4 серпня, старенький паровоз ГР-280, який прибув до Закарпаття у липні, потрудився на славу: Боржавською вузькоколійкою він сумлінно тягнув три пасажирські вагони із міста Виноградова до села Хмільника. Перший туристичний рейс пілотного проекту Міністерства інфраструктури України за підтримки Закарпатської облдержадміністрації спільно з партнерами з Німеччини та Швейцарії "Історичний потяг на Боржавській вузькоколійці" відбувся.

Боржавська вузькоколійна залізниця в народі має назву "Анця Кушницька" – одна з діючих вузькоколійних залізниць в Україні, в межах Іршавського, Берегівського та Виноградівського районів Закарпатської області.

Загальна довжина залізниці – 123 км, ширина колії – 750 мм.

Перша черга Боржавської вузькоколійки введена в експлуатацію 23 грудня 1908 року. Залізниця використовувалась передусім для перевезення деревини з гірських масивів Полонина Боржава та Великий Діл в Закарпатську низовину для подальшого транспортуванні та переробки.

Поїзди Боржавської вузькоколійки успішно експлуатувались та розвивались в різному форматі. Спочатку це була приватне підприємство у вигляді акціонерного товариства з назвою "Господарська Залізниця Боржавської Долини", яке функціонувало 1923 р. З 1923 по 1938 р. залізниця перебувала в складі Чехословацьких державних залізниць. Після Віденського арбітражу 2 листопада 1938 р. південна частина Закарпаття перейшла до Угорщини, а уряд автономної Карпатської України в складі Чехословаччини переніс столицю до міста Хуст. Таким чином, Боржавська залізниця була формально розділена на дві частини та опинилась у складі двох держав.

Кордон проходив неподалік станції Хмільник Іршавського району, біля якого розташовувався митний пост. Незважаючи на такі обставини, залізниця продовжувала функціонувати. У березні 1939 р. під час набуття Підкарпатською Руссю автономії були спроби створити самостійні Карпато-Українські залізниці, на перешкоді яких стала Друга світова війна. З 1939 по 1945 роки лінія експлуатувались Угорською державною залізницею.

В радянській час пасажирська роль залізниці поступово скорочувалась, зокрема, на ділянці Берегово — Хмільник пасажирський рух припинився у 1983-1984 рр., всі проміжні станції та роз'їзди було розібрано. Тоді ж припинились пасажирські перевезення на дільниці Берегово — Кушниця.

В середині 1990-х років вузькоколійна залізниця понесла великі втрати через відсутність замовлень на вантажні перевезення. З 2004 року її поступово почали демонтовувати і сьогодні пасажирське сполучення вузькоколійною залізницею відбувається тільки на відрізку Хмільник—Виноградів.

Така ситуація не влаштовувала багатьох закарпатців, тож ентузіасти почали активно боротися за вузькоколійку. Розуміючи унікальність Боржавської залізниці з понад сторічною історією, громадські активісти активно привертали увагу до проблем вузькоколійки, популяризації її серед населення, проводили десятки акцій проти закриття та демонтажу залізниці.

І ось поїзд рушив.

"Анця Кушницька", як ніколи раніше, старалась сподобатися пасажирам. Ретро-паровозу, вочевидь, вона сподобалась, бо він тягнув вагони без перебоїв. У перший рейс його "заправили" буковими дровами з Берегівського лісгоспу.

І закарпатці, і туристи були в захваті і не приховували свого захоплення. Все було по-справжньому: гучне чмихання, пронизливий сигнал і вугільний дим із труби ретро-паровоза.

По дорозі паровоз зробив п'ять зупинок, одну з яких "позапланову". Через 100 метрів після початку руху потяг зупинили "озброєні нацисти", щоб перевірити, чи немає серед пасажирів "зайців". По ходу паровоза квитки перевіряли ще дві групи контролерів – "чекісти" в голубих кашкетах і "озброєні воїни УПА", котрі особливо прискіпливо цікавилися, чи нема серед пасажирів москалів. Одного таки можна було знайти - серед пасажирів першого рейсу був губернатор Геннадій Москаль.

Перший туристичний рейс ретро-паровоза вдався і показав, що Боржавську вузькоколійку, яка є одним із символів Закарпаття, необхідно відродити. "Анця Кушницька того варта". А поки лише по кінець серпня у вихідні й святкові дні ретро-паровоз курсуватиме вузькоколійкою між Іршавою, Хмільником і Виноградовом. Він тягтиме три пасажирські вагони і один вантажний для велосипедів, дрібного вантажу та організації громадського харчування.

Фото: прес-служба Закарпатської ОДА, Вorzhava-railway.

Всі новини Ужгорода та Закарпаття сьогодні читайте на Depo.ua

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme