Бунт на кордоні: Чи втихомирить Київ запити "італійських" бусиків та закарпатських митників

На пункті пропуску "Тиса", що на українсько-угорському кордоні, у неділю, 31 травня, було призупинено здійснення пропускних операцій

Журналіст регіональної редакції Depo.Закарпаття
Бунт на кордоні: Чи втихомирить Київ зап…

За різними даними від 20 до 50 бусів на українській стороні і до 300 – на угорській у неділю заблокували роботу митного переходу "Чоп-Загонь". Усе через необхідність сплати митних платежів за перевезення посилок з-за кордону. Від ранку водії унеможливили в’їзд та виїзд автомобілів через пункт пропуску. Їхні дії часом носили провокативний характер: зокрема вони зіштовхнули в кювет автомобіль прикордонників.

Аби взяти ситуацію під контроль, в пункті пропуску було залучено додаткові сили Державної прикордонної служби. "Радимо врахувати ситуацію, що склалася, при плануванні подорожі через кордон та, за можливості, утриматися від поїздки або обрати інші пункти пропуску", – коментували ситуацію в ДПСУ.

Доручення розбрату

Все почалося 27 травня, коли голова Закарпатської ОДА Олексій Петров дав доручення правоохоронним органам, прокуратурі, СБУ посилити контроль за переміщенням так званих "італійських" бусиків, автоперевізників, які через пункт пропуску "Захонь – Чоп" прибувають на територію України.

Іншими словами: перевізників зобов’язали сплачувати мито за "посилки" від заробітчан. А їх, за словами очільника Закарпатської ОДА виявилося не так і мало. "Я отримав дані щодо величезних обсягів: продукція так званих італійських бусиків – це до 12000 тон рік, через пункт пропуску Тиса проходить в середньому на рік 4000 тон. Це якраз ті обсяги, які мають бути розмитненні і платежі мають поступати в бюджет. Платежі, які потрібні для будівництва шкіл доріг, дитячих садочків", – прокоментував Петров дії влади,і,  зважаючи на пріоритети, надані, за його словами, президентом України, вирішує одну з топових проблем – сплата митних платежів під час перетину кордону.

Діла давно минулих днів

Дотепер перевізники безперешкодно перевозили через пункт пропуску так звані "посилки" від заробітчан з Італії і не завжди це було законним. За деякою інформацією, водії бусів платили прикордонникам та митникам €200-300 за пропуск мікроавтобусу. 

Про схему масштабної контрабанди через КПП на Закарпатті йшлося на засіданні комітету Верховної Ради ще в листопаді 2019 року. Тоді було озвучено інформацію, що "схему" проходження "італійських" бусів контролюють кілька осіб, серед яких назвали Валерія Пересоляка, екс-чиновника місцевої митниці (до звільнення в 2016 році він був був начальником управління аналізу ризиків та протидії митним правопорушенням Закарпатської митниці ДФС, - ред.).

Після оприлюднення нових правил перетину кордону у травні 2020-го громадський спротив не змусив себе довго чекати. Вже надвечір 29 травня виникли перші складнощі на кордоні.  Митники пояснили: працюють із дотриманням вимог чинного законодавства і не здійснюють жодних додаткових перевірок чи операцій. Людей, чий вантаж відповідає вимогам, "пропускають без проблем". Але неділю, 31 травня, ситуація загострився.

"Водії мікроавтобусів, які наразі перебувають на митному посту, окрім особистих речей громадян переміщують посилки на замовлення. Деякі з них відмовляються письмово декларувати переміщувані товари та подавати документи до митного контролю. Складено кілька карток відмов. Це унеможливлює перетин кордону на законних підставах", – повідомляли митники.

Водіям, які заблокували пункт пропуску, запропонували повернутися в Угорщину або здати передачі на склад. Втім жоден з цих варіантів водіїв "не влаштував". "Це чергова спроба перетнути кордон незаконним шляхом і завезти контрабандні товари. Однак, ці схеми більше не спрацюють. Як раніше вже не буде. І до цього мають звикати всі", –прокоментував заступник міністра фінансів Юрій Драганчук. 

Недільні події на кордоні викликали неабияке пожвавлення в інтернеті. Закарпатці жваво коментували ситуацію, розділившись на табори "за" і "проти" протестувальників. Останніх було вкрай мало.

 

Про мито з водіїв "італійських бусиків"

Пункт перетину, зрештою, розблокували. У пункті пропуску за участі голови Держприкордонслужби Сергія Дейнека, голови Закарпатської ОДА Олексія Петрова та митної служби Ігоря Муратова відбулася розширена нарада. "Ми шукатимемо всіх можливих шляхів для полегшення прикордонних формальностей. Також проведемо зустрічі з угорськими колегами, аби зробити перетин кордону швидким і комфортним", – сказав Дейнека.

Голова ДПСУ додав, що за необхідності збільшить кількість персоналу в пункті пропуску задля прискорення контрольних операцій, та запевнив громадян у відкритості до діалогу та спільних пошуків розв’язання проблемних питань. "Ми живемо у XXI столітті, де комунікації здійснюються також за допомогою як телефонів, так і соціальних мереж. Готовий до спілкування з кожним", – зазначив він.

Під час зустрічі вдалося вирішити питання перевізників. Вони погодилися на запропонований варіант проходження контрольних процедур. Перші "італійські" буси почали декларувати товари, які ввозять на територію України, сплачуючи кошти в "Ощадбанку"  Як результат домовленості з перевізниками була встановлена єдина сума — вона становить 0,55 євроцента за 1 кг товару. Щоправда, звідки взялась саме така сума і чи дійсна вона на інших КПП, ніхто так і не пояснив. 

Обурені закарпатці згадують торішню ситуацію з "піджаками" (люди, яких за винагороду підсаджують до машин, якщо ліміт товару, що перевозиться, перевищено. За день один такий "піджак" міг проїхати за кордон і повернутись по два, три й більше разів, – ред.). Тоді, в листопаді 2019 року, на контрольно-пропускному пункті "Тиса" люди дві доби чекали перетину кордону. У ДФС казали: все через так званих "піджаків", які не бажають дотримуватись митного законодавства.

Звісно ж, закарпатці обурюються ще й через те, що робота за кордоном, а, отже, і посилки звідти для родини – це для багатьох єдине джерело доходу і єдиний спосіб жити, не затягуючи паски, як любить радити влада.

Закарпатці кажуть, що "всяке чудо три дні тримається". Хоча, з одного боку, це ніяке не чудо – платити законне мито, з іншого – буде чудом, якщо митники згадають, що їм теж "треба на щось жити" і не вигадають нову "схему" перетину кордону.

Читайте по темі: Сутички на кордоні з Угорщиною: Що відбувається на КПП "Тиса" 

Всі новини Ужгорода та Закарпаття сьогодні читайте на Depo.ua

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme