Ні хвилини спокою: За головною податківчинею Ужгорода стежать навіть у церкві

Державний службовець не має права на спокій, признається Марія Бадида

Ні хвилини спокою: За головною податківч…

Марія Бадида - головний податківець Ужгорода з 14-річним стажем керування службою. У розмові - невимушена та пряма, принаймні так здалося кореспонденту Depo.Закарпаття.

Як досвідчений професіонал розмову почала без "холодних" вступів, одразу - "гарячі" новини.

"Ми практично завершили вже прийом звітності по всіх видах податків і зборів. До 29 лютого завершується подача платниками податків декларацій на податковий прибуток. Це по оподаткуванню за 2015 рік. Майже по кожному виду податку помінялись звіти, декларації, розрахунки. Вони мають навіть зовсім інший статистичний поділ", - зазначила Бадида.

- До Закарпаття переселилося чимало жителів Донбасу. Якщо людина хоче продовжувати свій бізнес на нашій території, з якими проблемами зіштовхнеться: заява, оформлення на облік, як платника , перереєстрація? 

З переселенцями у нас немає абсолютно ніяких проблем. Для тих громадян, які отримали статус переселенців, переїхали із зони АТО і зараз із тим статусом проживають на території нашої області, зокрема на території Ужгорода, дуже проста форма співпраці. Варто тільки написати заяву. У режимі онлайн робляться всі перевірки. Не треба їм виїжджати до Донецька чи Луганська, щоб переоформитися. Через мережу Інтернет ми отримуємо абсолютно всі дані по їхніх платежах. Через відповідні органи вони реєструють свою діяльність і уже починають працювати за місцем проживання. У нас чимало таких громадян, які зверталися і до мене особисто, і звертаються у наші центри обслуговування платників податків. Проблеми, якщо і виникають, ми намагаємося одразу вирішити.

- Платити податки, погодьтеся, для наших краян не так і просто. Мабуть, у кожного, хто приходить до вас, всередині все кипить.

Нещодавно у нас був випадок. Коли я вже йшла додому, це був кінець робочого дня, почула, що у нас скандал. Жінка поважного віку скандалить з працівницею. Виявилося, що кожного разу у них сварки. Працівниця чомусь недолюблює цю жіночку, а жіночка вперлася і з усіх працівників все одно йде тільки до цього інспектора. Це людський фактор, і на нього треба також зважати. Всі ми люди, хоча я завжди вчу своїх підлеглих, що в будь-якій ситуації, платник має вийти з нашої структури задоволений.

Так, ми розуміємо, що платити податки не так просто. І дійсно, кожен, хто приходить, налаштований не дуже доброзичливо. Люди усвідомлюють, що платять податки державі і чекають, що за ці кошти держава  забезпечуватиме їм гідне життя. Наразі так не є. Люди збуджені і знервовані. Їм все недобре.

- Податкова система, особливо для далеких від неї людей, дуже складна. Як спростити життя платникам податків?

У кожного платника податків є свої скарги. Громадяни дуже часто плутаються, є нарікання по єдиному соціальному внеску. Це дуже велика кількість платників, і там нема єдиного рахунку. Якщо платник помилився і не туди зарахував кошти, до нього відразу застосовують санкції за несплату. А поки людина про це дізнається, прийде в податковий орган, напише заяву, зробить "перекидку" коштів - це час і проблеми. Має бути при єдиному соціальному внеску - єдиний рахунок для всіх. Це б відразу полегшило роботу платнику податків, бо заплутатися дуже просто.

Треба в адмініструванні податків зробити єдині терміни представлення і адміністрування податків. Якщо ми візьмемо податковий календар на січень, лютий і березень, то платник податків має думати : так, здати декларацію майнову до 9 лютого, декларацію про нерухоме майно - до 20 лютого, по землі - до 20 лютого, по іншому податку - до 29 лютого. Я вважаю, має бути одна звітність в якій буде визначено все - податок на доходи, єдиний соціальний внесок, земля, транспорт. У податковій треба все спрощувати, аби спростити життя платникам податків. 

- Чи є податки, з якими Ви категорично не погоджуєтесь - і як начальник, і як платник податків?

Я не згідна з податком на дохід фізичних осіб, де єдина ставка на всіх. Ну хіба це правильно? От зараз, скажімо, 18%. Хоч ти 3 000 заробив - платиш 18%, хоч 150 000 - платиш 18%. Має бути градація доходу. Чим у тебе більший дохід, тим більше ти платиш. У всіх цивілізованих країнах так. У деяких країнах ці відсотки доходять до 60%. І люди горді з того, що мають можливість платити ці податки і допомагати іншим. Але тут внутрішньодержавна проблема. Ми всі повинні знати, куди наші податки йдуть. І коли ми будемо це знати і бачити, повірте, не треба буде нікого просити. Нічого не буде в тіні. Ніхто не приховуватиме доходи. Не треба буде армії податківців, міліції, агентів і так далі

Відносно недавно був випадок, коли дружина одного з чиновників мала скарги на податок на розкіш. Це палиця з двома кінцями. Є закон, де чітко вказано, що власники машин, які котують більше 50 мінімальних заробітних плат, мають сплачувати такий податок. З іншого боку, я розумію власників розкішних авто, податки яких не йдуть на ремонт доріг. Суть цього податку закладена на акумуляцію коштів на дороги. Бо розкішна машина швидко набуває іншого статусу на наших дорогах. Але якщо людині подарували таку машину, і вона не в змозі обслуговувати її, треба з цим щось робити - продати, наприклад.

- Наші люди дуже важко звикають до змін, завжди спочатку панікують...

Ми мали великі проблеми з електронними ключами. Але тепер платники зрозуміли, як це добре, не треба нікуди ходити. А що вони тільки не робили! Уявіть собі, що ми прийняли по єдиному соціальному внеску до 9 лютого більше 9 тисяч звітностей. Це тільки від юридичних осіб і від приватних підприємців. Зараз у нашому центрі обслуговування платників податків зовсім невеликі черги. Раніше вони розтягувались аж на вулицю. Платники зрозуміли, що це дуже комфортно - вирішувати справи онлайн. Приблизно так відбувається після кожного нововведення: від паніки - до розуміння вигоди.

- До органів державної влади зараз прикута увага, як ніколи раніше. Крок вліво, крок вправо - ЗМІ оприлюднять, розповсюдять і  проблем не наберешся. Ви почуваєте себе "під прицілом"?

Це правда, якщо щось трапляється, в першу чергу, дуже цікавить всіх, чи це не є державний чиновник. Якщо це податківець, або митник, або суддя, або прокурор чи міліціонер - це все - кінець світу. Якщо це якась проста людина, ми нічого не чуємо і не бачимо. На превеликий жаль, у нас зараз усе прикуто до органів державної влади, може це і правильно. Я завжди підкреслюю на всіх нарадах: працівник державного органу має слідкувати за своєю поведінкою.

У мене великий досвід роботи. Під час співбесіди з майбутніми працівниками я завжди наголошую на усвідомленні праці та відповідальності держслужбовця. Після того, коли ти підписав і прийняв присягу державного службовця знай, що ти є на осуді у всіх людей.

Мені прикро, коли я щось чую про неналежну поведінку службовців у нашій системі, хабарі в тому числі. Навіть якщо це не у нашій області. Нещодавно стався прикрий випадок за участі нашої колеги. Я прочитала цю інформацію у ЗМІ. Безумовно мене це насторожило, бо було написано, що це одна з начальниць відділів фіскальної служби області. І ти ж не знаєш, чи це обласний апарат, чи це місто Ужгород. Я всім без винятку своїм зразу зателефонувала, слава Богу, наші всі на місці. Це виявилась представниця обласного апарату. Але мені не зручно було там питати. Якщо таке трапляється, навіть у неробочий час, повинна бути заява і ця людина має із служби піти, крапка!".

Замість постскриптума. До речі, Марію Бадиду часто бачать у церкві. Їй там навіть призначають зустріч тет-а-тет. Очільниця податкової від такого в шоці.

"Я хожу на ранішню літургію, на 6:30. Там не так і багато людей. Навіть не можу знати, що за жінка мені зателефонувала і попросила дозволу підійти до мене в церкві, щоб розповісти дещо про моїх підлеглих. З'ясувалося, вона мене там часто бачить. Я думала, люди у церкву ходять помолитися, а не за іншими дивитися. Така наша державна служба", - зізналася Марія Бадида.





Всі новини Ужгорода та Закарпаття сьогодні читайте на Depo.ua

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme