Хто на новенького: Як філігранно "пішли" директора аеропорту "Ужгород"

Депутати Закарпатської облради проголосували за звільнення директора Міжнародного аеропорту "Ужгород" Євгена Гапоненка

Шеф-редактор регіональної редакції Depo.Закарпаття
Хто на новенького: Як філігранно "пішли"…

Історія з відновленням роботи аеропорту, який розташований буквально на кордоні з Європою, тягнеться вже давно. Закарпатців час від часу закидують обіцянками, мовляв, буде і відновлення повітряного сполучення з Києвом, і європейські лоукостери зацікавлені в тому, аби запускати з "Ужгорода" рейси з помірними цінами для пасажирів. Але все так і залишається на рівні балачок. Покладали надії і на нового директора аеропорту Євгена Гапоненка, якого призначили лише кілька місяців тому, у липні 2017 року.

Але вже у листопаді, за кілька днів до проведення сесії обласної ради, на засіданні комісії з питань законності, правопорядку, майна та приватизації, регламенту, на яку було запрошено і директора "Ужгорода", депутати жваво поцікавились його баченням розвитку та перспектив аеропорту. Мовляв, контракт з ним було укладено строком на один рік, а результатами його роботи поки ніхто не задоволений. Тому на сесію і було винесено питання "Про звільнення директора Закарпатського обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт "Ужгород".

"Ужгородський аеропорт повинен працювати, і депутати та влада краю роблять усе для цього. Але з Вашого боку ми не бачимо конкретних рухів щодо відновлення повноцінної роботи аеропорту краю", - аргументував свою позицію керівник Закарпатскої облради Михайло Рівіс.

Трохи передісторії. Аеропорт "Ужгород" - єдине на Закарпатті та одне із найстаріших летовищ в Україні. Раніше аеропорт працював у напрямках "Ужгород - Київ" та "Будапешт - Ужгород". Однак вже більше року він не здійснює жодних регулярних рейсів, тільки чартерні. Робота летовища призупинена через закінчення угоди зі Словаччиною на використання їхнього повітряного простору. Діяла вона з 1946 року і кожні 10 років оновлювалася. У червні минулого року строк договору між Словаччиною та Україною на диспетчерське обслуговування літаків в Ужгородському аеропорту закінчився.

Минулого року голова Закарпатської ОДА Геннадій Москаль направив листа керівнику Європейського агентства з безпеки авіаперельотів (EASA) Патріку Кі з проханням підключитися до вирішення проблеми Ужгородського аеропорту. Але отримав таку відповідь: "Ще в 2011р. EASA звернулася до "Украероруху" й департаменту авіації Міністерства інфраструктури України з пропозицією підписати протокол намірів про допущення EASA до аудиту "Украероруху" в аеропортах України, які він сам визначить. Однак Украерорух так і не дав відповіді на цю пропозицію".

У результаті, після закінчення відповідної угоди між Україною й Словаччиною, EASA не дала добро Словаччині на диспетчерський супровід літаків в Ужгородському аеропорту. Більше того, територію для розвороту літаків у повітряному просторі Словаччини скорочено з 20 до 10 кілометрів.

Слід зазначити, що за півтора року депутати облради виділили 13,5 млн грн на летовище з обласного бюджету та Фонду регіонального розвитку. За ці кошти модернізували злітну смугу, яка після розширення готова приймати літаки класу "Боінг" чи "Аеробус". Відремонтували термінал, встановили нову огорожу та закупили деяку спецтехніку.

У вересні 2017 року стало відомо, що у Державній авіаційній службі України відбулись перші технічні консультації щодо процедури сертифікації Державного підприємства обслуговування повітряного руху України як провайдера аеронавігаційного обслуговування за стандартами EASA. Отримання такого сертифікату є невід'ємною умовою для відновлення повноцінної роботи Міжнародного аеропорту "Ужгород", зокрема, здійснення польотів за приладами.

Також було домовлено, що найближчим часом "Украерорух" направить до EASA заявку на сертифікацію із необхідними супровідними документами для оцінки європейськими експертами обсягів роботи та її орієнтовної вартості.

Уже за кілька днів Москаль заявив, що нарада в Міністерстві інфраструктури України за участі представників Державіаслужби, EASA, уповноваженого органу з питань цивільної авіації Словацької Республіки, "Украероруху" та Закарпатської ОДА щодо відновлення повноцінної роботи аеропорту "Ужгород" так і не принесла очікуваних результатів.

"Згідно з рішенням EASA, заявку на проведення аудиту та сертифікації об'єктів має подати "Украерорух" із них першим визначається аеропорт Ужгорода, а всі інші EASA визначатиме самостійно. Однак конкретних домовленостей у цьому питанні не досягнуто. Для проведення аудиту та сертифікації Україна має передбачити кошти в Держбюджеті на 2018 рік, тоді як часові рамки своєї роботи EASA визначає самостійно. Це може бути період від 2019 аж до 2022 року", – зазначив голова ОДА.

У неофіційній розмові представники EASA повідомили, що обладнання регіонального підрозділу "Украерорух", який обслуговує аеропорт Ужгорода, дуже застаріло, фактично виведене з ладу, тому його сертифікація неможлива. Крім того, представники уповноваженого органу з питань цивільної авіації Словаччини наголосили, що після проведення аудиту і сертифікації ще необхідно підписати угоду між урядами України й Словацької Республіки, яка має бути ратифікована парламентами обох країн.

У цьому всьому процесі місцеві урядники, мабуть, не побачили якихось конкретних дій для вирішення проблем від директора аеропорту Євгена Гапоненка. Після того, як інформація про винесене на розгляд сесії питання звільнення директора і "жорстку" нараду, де його "відчитали", було оприлюднено у ЗМІ, Гапоненко вирішив зібрати прес-конференцію.

Тут директор почав описувати, як аеропорт необхідний для розвитку регіону, що його відновлення – справа часу і грошей, і що ужгородське летовище – чи не найперспективніше в Україні. А зараз аеропорт просто очікує на європейський аудит. "Проводити сертифікацію будуть спеціалісти з Європи і це займе певний час. Аеропорт - це не тільки злітна смуга, це й складний комплекс навігаційного наземного обладнання і спецмашин. Все обладнання у нас ще радянських часів, воно морально і технічно застаріло і потребує заміни", - зазначив Гапоненко.

Однак, на питання щодо конкретних строків – коли ж буде проведено аудит, які його очікувані результати, і коли закарпатцям можна чекати на відновлення роботи летовища і бодай якісь рейси – Гапоненко відповіді уникав. Але зазначив, що у процесі відновлення роботи аеропорту сподівається і на "політичну підтримку". При цьому пообіцяв дещо "незвичайне" - на 4 грудня анонсував зустріч керівництва аеропорту, представників готельного бізнесу, туристичних фірм та інших зацікавлених організацій для вироблення спільних дій щодо роботи летовища в Ужгороді.

Та вже 30 листопада депутати Закарпатської обласної ради таки "відставили" Гапоненка, проголосувавши за його звільнення з посади директора Міжнародного аеропорту "Ужгород". Більше того, під час сесії було зазначено: директор аеропорту подав заяву на звільнення ще два місяці тому. "Ну, не хоче людина працювати. Подав заяву на звільнення", - резюмував Москаль, тому дещо дивним виглядає бажання Гапоненка розвивати аеропорт, яке він озвучував лише кілька днів тому на прес-конференції.

Які би не були його наміри, в аеропорту вже буде нове керівництво. Відповідно, слід чекати на нові кроки для повернення літаків на летовище. Москаль нещодавно зазначав, що оскільки відновлення повноцінної роботи аеропорту може затягнутися на невизначений термін, найбільш реально вирішити це стратегічне для Закарпаття питання, передавши аеропорт у користування авіаперевізнику з країн Євросоюзу, який не потребує сертифікації EASA. Це можна зробити шляхом продажу через аукціон або в інший передбачений законодавством України спосіб. При цьому слід передбачити дольову частку обласної ради, на балансі якої перебуває Міжнародний аеропорт "Ужгород", а однією з умов зробити обов'язкове запровадження регулярного авіасполучення між Ужгородом і Києвом. За його словами, зацікавленість у купівлі Ужгородського аеропорту вже висловили кілька європейських авіаперевізників, у тому числі лоукости.

Яким шляхом розвиватиметься, та чи розвитиметься взагалі, ужгородське летовище з майбутнім новим керівництвом - поки спрогнозувати важко.

Всі новини Ужгорода та Закарпаття сьогодні читайте на Depo.ua

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme