Як рейтинг Зеленського на Закарпатті може "задихнутися" під завалами "Великого будівництва"

Обіцянки річної давності, які давав Зеленський, і які стосуються конкретно Закарпаття, мало хто пригадає. Перше, що приходить на розум – боротьба з корупцією та контрабандою: подолаємо, посадимо, заживемо

Журналіст регіональної редакції Depo.Закарпаття
Як рейтинг Зеленського на Закарпатті мож…
Фото: president.gov.ua

Аби закарпатці не втомлювали себе аналізом "обіцяне – зроблене" Зеленським за рік президентства, очільник області Олексій Петров відчайдушно взявся їм допомогти. Пресслужба ОДА розповсюдила таку собі "оду відданого підлеглого" за підписом "зеленого" голови. "Зеленого" не тільки через приналежність до Зекоманді, але і через те, що на посаді Петров лише місяць.

Насамперед, урядник наполегливо нагадує закарпатцям, що Зеленський запропонував нові підходи у керівництві країни. "Він кинув виклик старій системі влади і управління. Ламає корупційні схеми. Відбулося повне перезавантаження усіх гілок влади. Зробив те, на що не наважувалися його попередники, запустив ринок землі", –звітує Петров і вже практично ні в кого не виникає сумніву, що перший рік президента – це навіть краще, ніж манна небесна.

Якщо ж без "лірики", то обіцянки річної давності, які давав Зеленський, і які стосуються конкретно Закарпаття, мало хто пригадає. Перше, що приходить на розум – боротьба з корупцією та контрабандою: подолаємо, посадимо, заживемо. Звісно, це справа не одного року і, можливо, ще через якихось 365 днів усе кардинально зміниться. Поки ж можна говорити тільки про доволі значну кількість за останній місяць гучних затримань, оголошень підозр та взяття під варту.

Читайте по темі: "Липкорукі" чиновники, кримінальні авторитети і "мільйонні" крадії лісу: Як "чиститься" Закарпаття

Прикладів "посаджених" за злодіяння поки нема. Закарпатці готові до того, що і не буде – така вже давня закарпатська традиція. Нова влада, здається, поки цієї традиції дотримується. Так, до прикладу, за інформацією закарпатського журналіста Віталія Глаголи, колишній начальник Чопського прикордонного загону Юрій Михайлюк, якого сварив за відсутність боротьби із контрабандою президент Зеленський під час візиту на Закарпаття і через що був відсторонений від посади – отримав підвищення й по посаді, й по зарплатні і нині служить заступником начальника штабу – начальником організаційно-мобілізаційного відділу в Азово-Чорноморському регіональному управлінні.

Читайте по темі: Мистецтво "відмазки": Чому хабарники за гратами закарпатцям тільки сняться

Якщо поки невдалу боротьбу з контрабандою та корупцією можна списати на час, то повний провал кадрового перезавантаження – тільки на відсутність в "Слуг народу" на Закарпатті тих самих кадрів – нових облич з новими ідеями та планами, які мали б закінчити в області епоху бідності. Соціальний "ліфт", відчинивши з помилками двері, так і не рушив.

Невдалі призначення голови ОДА та голів райдержадміністрацій засвідчили одне: за рік інститут держадміністрацій на Закарпатті завели у політичну кризу з невтішними для області наслідками.

Провальна кадрова політика "Слуг" яскраво дала про себе знати на грудневих, 2019 року, виборах до ОТГ. Феноменальної поразки "зелених" навіть досвідчені політологи не змогли спрогнозувати: представники партії "Слуга Народу" перемогли лише у двох громадах з дев’яти,  лише 46 депутатів пройшли до рад об'єднаних громад (19% від загальної кількості).

Читайте по темі: Місцеві вибори: Чому Закарпаття може стати найбільшим розчаруванням "Слуги народу"

Надолужити згаяне та хоч трохи виправити ситуацію в область зіслали "варяга" із Кропивниччини Олексія Петрова. Перед ним стоїть нелегке завдання – відновити рівень довіри закарпатців до Зеленського, а для цього йому треба вирішити питання звільнення і призначення якісних голів РДА та керівників департаментів Закарпатської ОДА. До цього він готовий. "Потрібен невеликий час, щоб розібратися", – запевнив Петров, активно розпочавши "розчищати" територію для своїх. 

Ось за що закарпатці можуть Зеленського похвалити, так це за прискіпливу увагу до них: у квітні-травні 2020 він двічі навідувався в область із робочим візитом. Останній – 9 травня – став такою собі презентацією прийдешніх планів щодо Закарпаття, в здійснення яких жителі мають повірити, а отже, підтримку яких засвідчити на жовтневих виборах, поставивши "галку" проти правильного прізвища.

Президент озвучив просто фантастичні обіцянки щодо ремонту місцевих і державних доріг в області. Однак, на переконання експертів, ці обіцянки, як і "Велике будівництво" дитсадків, шкіл і спорткомплексів, однозначно не будуть виконані. Так, ексзаступник голови ОДА, Ярослав Галас, проаналізувавши результати візиту Зеленського до Закарпаття, зробив висновок, що з подачі підлеглих президент двічі сказав виборцям неправду – по будівництву шкіл, дитсадків і спорткомплексів, а також по ремонту доріг.

 

Президент, зокрема, розповів про амбітні плани "Великого будівництва", у результаті якого до кінця року на Закарпатті має бути завершено 17 об’єктів: 5 дитсадків, 5 шкіл і 7 стадіонів (спорткомплексів). Насправді ж, переконує Галас, частина цих об’єктів не має навіть проєктів, є замороженою і здертою з програми попереднього глави держави Порошенка. 

"11 із 17 об’єктів так званого "Великого будівництва" Зеленського вкрадені з передвиборчої програми попереднього президента. Всі вони були озвучені Порошенком і затверджені в березні 2019 року на Раді регіонального розвитку. А в квітні тодішній голова ОДА Москаль підписав розпорядження про План перспективного розвитку Закарпатської області на 2019 – 2021 роки, де всі ці об’єкти перераховані", – каже ексзаступник голови ОДА і додає, що ще на трьох об’єктах так званого "Великого будівництва" роботи почалися також при попередній владі.

"Більшість із 17 об’єктів могла бути завершена ще в 2019-му, якби нова влада не завалила роботу. Наприклад, по п'яти з озвучених Зеленським спорудах (у Воловці, Тячеві, Руському Полі, Яблунівці та Невицькому) через непрофесіоналізм керівництва ОДА за минулий рік безповоротно втрачені 8,8 мільйонів гривень ДФРР", – каже Галас.

Також жоден із названих президентом об’єктів не підпадає під визначення "Велике будівництво". Бо тільки два з них насправді будуються (дитсадок у селі Нижня Апша і спорткомплекс у селі Невицькому). Усе інше – лише реконструкція, ремонт та перепрофілювання. Будівництво семи стадіонів" також перебільшення, адже йдеться лише про реконструкцію трьох звичайних спортзалів у школах (один – басейн у гімназії, два – спорткомплекси і одна дитяча юнацько-спортивна школа). З них лише одне будівництво.

Зеленський заспокоював закарпатців, що п'ять садків та п'ять шкіл повинні бути готовими, незважаючи ні на що, щоб першого вересня діти пішли навчатися в нормальних умовах. Проте насправді на Закарпатті "велике будівництво" не триває. Через карантин на більшості об’єктів роботи призупинені, а на деяких навіть не готова проєктно-кошторисна документація.  Якщо місцева влада напружиться, то реально завершити в обіцяний строк лише 2-3 об’єкти – це басейн в Ужгородській гімназії, дитсадок у Дротинцях і школу в Кірешах. Але Зеленський тут ні до чого, бо фінансування й роботи почалися ще в 2016–2018 роках. 

Крім того, голова Укравтодору Кубраков, який прилетів на Закарпаття у складі президентської делегації, пообіцяв у рамках "Великого будівництва" Зеленського відремонтувати в області до кінця року 370 км державних і 164,2 км місцевих доріг (разом 534,2 км). А за ним це повторив президент. Називалося кілька доріг, переважна більшість із яких ремонтуються з 2017–2018 років. Це знає все Закарпаття. У озвученому списку тільки дві нові (та й то умовно) дороги: "Долина – Хуст", де тендер проведений ще у 2018 році і де дійсно можуть початися роботи, і "Львів – Самбір – Ужгород", відремонтувати яку пообіцяно на всіх 84 км у межах Закарпаття. Але поки що це неможливо, бо на цю дорогу не виділено коштів: її немає у відповідній постанові Кабміну на 2020 рік, а на ремонт навіть не проведено тендер.

Наступна обіцянка – відремонтувати до кінця року 164,2 км місцевих доріг – теж викликає подив. Дорожній фонд на 2020-й для Закарпаття становить 406 мільйонів гривень, із них 50 мільйонів розподілено на експлуатацію. До цього часу один кілометр поточного середнього або капітального ремонту коштував 4–6 мільйонів гривень. Зараз ціни постійно зростають, хоча паливо і бітум дуже сильно впали в ціні. Тому навіть за максимально сприятливих умов і максимально низьку ціну за 356 мільйонів можна відремонтувати близько 80 км доріг, що вдвічі менше від обіцяного. 

Ідею "Великого будівництва", чи то не розібравшись, чи то навмисно ігноруючи реальний стан речей, підхопив і новий голова ОДА, піарячи її за будь-якої можливості. Закарпатці ж поки сміються та обурюються - правда, тільки в соцмережах. Чи дадуть себе обманути – покаже час. Але ж "провали на місцях" легко списують на непрофесіоналізм керівництва на місцях – і Зеленський тут ні до чого.

Читайте також: Чому мовчазний саботаж підлеглих може стати вірним супутником нового голови Закарпатської ОДА

Всі новини Ужгорода та Закарпаття сьогодні читайте на Depo.ua

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme