ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

Мукачівський аеродром: Як одне з найкращих летовищ перетворювалося на "ніщо"

Чи бути Закарпаттю "з крилами", чи залишатися свідком чиновницьких розбірок і дерибану області, як завжди, покаже час

Depo.
26 квітня 2017 11:00
ФОТО: depo.ua

Історія руйнування Мукачівського аеродрому – це майстер-клас зі зловживань, корупції і відвертого злодійства. Так відреагував голова області Москаль на повідомлення про можливе відновлення аеропорту в Мукачеві, що періодично з'являються в ЗМІ.

Трохи про давнє минуле аеродрому. У часи СРСР на Мукачівському військовому аеродромі в складі винищувально-авіаційного полку базувалися надзвукові літаки МіГ-27 та Міг-29. Летовище поблизу Мукачева, загальною площею 196 гектарів, вважалося одним із найкращих на західному кордоні Радянського Союзу. За потреби, на злітній смузі розміром 2500х40 метрів могли в будь-який час приземлитися вантажні та пасажирські літаки типу Іл-62, Іл-76, Ту-204 та навіть Боїнг-737. Також аеродром був обладнаний потужними складами авіапального (об'єм – 5,3 тисячі кубометрів), десятками ангарів, сучасною інфраструктурою протиповітряної оборони та радіолокаційною станцією.

Експлуатація військового аеродрому завершилася в 1993 році.

У червні 2005 року обласна рада своїм рішенням №564 передала на баланс Мукачева цілісний майновий комплекс Мукачівського аеродрому "для облаштування цивільного аеродрому з відповідною інфраструктурою". За заявами тодішніх урядників, сучасний авіа-комплекс мав з'явитися у місті до 2016 року.

А 11 вересня 2008 року, коли Віктор Балога працював у президентському секретаріаті Віктора Ющенка, Мукачево оформило державний акт на 228 гектарів "для будівництва міжнародного аеропорту".

Варто нагадати, що у 2012 році Мукачево відмовилося передати колишній військовий аеродром Міністерству оборони. Для додаткового вивчення ситуації з відновленням роботи колишнього військового аеродрому депутати створили спеціальну комісію.

12 років минуло, як цей унікальний об'єкт був фактично "віджатий" у області й переданий Мукачівській міськраді. За цей час жодні роботи там не проводилися, тільки списувалися гроші начебто на охорону.

Недавня перевірка Державного фінансового аудиту встановила, що право власності на земельну ділянку у 228 гектарів Мукачівська міськрада оформила незаконно, без необхідного рішення Павшинської сільради, на території якої розташовано аеродром. Начальник управління Державної аудиторської служби в Закарпатті Володимир Бойко розповів, що аудитори Закарпаття виявили низку порушень в роботі Мукачівського міського комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Мукачево".

Передаючи у 2005 році колишній військовий об'єкт, обласні депутати визначили цільове призначення майнового комплексу – для облаштування цивільного аеродрому. Однак з часу початку роботи в його штаті перебували лише директор, бухгалтер та охоронці. Звісно, з такою кількістю працівників надії на хоч якийсь розвиток було мало. Та й зберегти матеріальну базу, яка ще з моменту передачі перебувала в жахливому стані, вже не кажучи про якесь покращення, теж не вдалося.

Мукачівська міська рада лише з 2013 року почала затверджувати заходи з підвищення ефективності функціонування аеропорту, однак до їхньої реалізації так і не доходило. У 2015 році депутати ухвалили рішення про ліквідацію підприємства. Воно теж до сьогодні невиконане.

Серед порушень – нестача основних засобів, неправильний розподіл доходу, отриманого в результаті відчуження майна, недоотримані доходи, порушення порядку ведення бухгалтерського обліку, завищення витрат, незаконне використання готівкових коштів.

"Міжнародний аеропорт "Мукачево", маючи право постійного користування, розміщується на землях Павшинської сільської ради. Однак, актуальна інформація із державного реєстру речових прав на нерухоме майно вказує на нового власника землі – Мукачівську міськраду. В грудні 2015 року один із державних реєстраторів змінив власника без належних для цього документів та згоди реального власника – Павшинської сільради. А це – 227,9123 га в приміській зоні Мукачева, нормативна грошова оцінка станом на 20 січня 2016 року становила 185 999,22 тисяч гривень.

Мукачівська міськрада вже навіть зробила деякі кроки з розпоряджання землею. Матеріали аудиту передано правоохоронцям.

А днями Москаль розповів про "масштабну" роботу, що проводилася на аеродромі за останні 12 років: демонтаж бетонних плит зі злітно-посадкової смуги. Майже 15 тисяч бетонних плит були продані з аукціону з підставними особами за безцінь – близько 700 гривень за штуку.

Переможцем фіктивного аукціону стало ТОВ "Русинія", засновником якого є дружина Віктора Балоги Оксана. Одразу після купівлі ця фірма перепродала частину плит іншим спорідненим із цією сім'єю комерційним структурам, а решту виставила на продаж за вартістю, що в п'ять разів перевищувала ціну купівлі.

Одним словом, Закарпаття втратило унікальний об'єкт – готовий аеродром, для повноцінного функціонування якого не потрібні були жодні міжурядові угоди між Україною та Словаччиною. А Мукачево втратило шанс стати центром авіасполучення в області.

Та, судячи з усього, темперамент Балоги не дає йому заспокоїтись. Восени минулого року його син, мер Мукачева, звернувся до голови ОДА та міністра інфраструктури України з проханням передати аеропорт Ужгорода на баланс Мукачева. "Міська рада Мукачева гарантує в короткий термін, на базі існуючого комплексу відновити авіасполучення із Закарпатською областю та утримувати аеропорт в належному стані", - йшлося у листі мера до міністра

"Якщо навіть теоретично припустити передачу Міжнародного аеропорту "Ужгород" на баланс Мукачева, це означало би повне й остаточне поховання авіасполучення на Закарпатті", - злісно відреагував на звернення Москаль.

Отже, чи бути Закарпаттю "з крилами", чи залишатися свідком чиновницьких розбірок і дерибану області, як завжди, покаже час.

Більше новин про життя Закарпаття читайте на Depo.Закарпаття