Копняк від президента: Чи "полетить" ужгородський аеропорт у 2018-ому

Минулого тижня було підписано ключовий документ для відновлення регулярного авіаційного сполучення з Закарпаттям - угоду між "Украерорухом" і EASA про аудит Ужгородського летовища

Журналіст регіональної редакції Depo.Закарпаття
Копняк від президента: Чи "полетить" ужг…

Їй-бо, екранізована історія із відновленням роботи єдиного на Закарпатті аеропорту "Ужгород" стала би блокбастером: сюжет закручений, героїв, як хороших, так і поганих, вистачає, інтриги плетуться, погрози лунають, розв'язка затягується, успішний фінал "робить" супермен. Щоправда, в реаліях до фіналу таки треба ще дійти.

Ужгородський аеропорт – єдиний в Україні, який для зльоту й приземлення літаків використовує повітряний простір сусідньої держави (Словаччини), яка є членом Євросоюзу й працює за вимогами EASA. На сьогодні аеропорт працює в обмеженому режимі без диспетчерського супроводу. EASA категорично відмовлялася надати дозвіл словацьким провайдерам обслуговувати Ужгородський аеропорт до сертифікації "Украероруху" або його підрозділу, що працює в Ужгороді, на відповідність вимог Євросоюзу.

Але 10 липня сталася по-справжньому важлива подія: "Украерорух" та Європейська агенція з безпеки польотів підписали Контракт щодо сертифікації "Украероруху" відповідно до норм Європейського Союзу. Сертифікація "Украероруху" ініційована Словацькою стороною в контексті створення умов для використання повітряного простору Словацької Республіки при виконання операцій на аеродромі "Ужгород", а також визнання "Украероруху" провайдером аеронавігаційних послуг на території Словацької Республіки.

Підписання відбулося в присутності Міністра інфраструктури України Володимира Омеляна у французькому Страсбурзі. Міністр подякував всій команді "Украероруху", а також Європейській агенції з безпеки польотів за успішну співпрацю, спрямовану на розвиток української авіації у відповідності до європейських норм і стандартів. "Питання відновлення повноцінної роботи аеропорту "Ужгород" є пріоритетним для Міністерства. Ми отримали конкретне завдання від президента України – до кінця 2018 року запустити авіасполучення із Закарпаттям", – наголосив Омелян.

Можна було б радіти з такої новини та справа в тому, що міністр уже давав обіцянки "запустити" аеропорт. Ще восени 2016-го Омелян запевняв, що летовище запрацює навесні 2017-го. Цього не сталося. Зате весь рік 2017 пройшов під "егідою" ужгородського летовища: наради, зустрічі, перемовини, листування, консультації, оглядини, зміна керівників та навіть шантаж - чого тільки не відбувалося. Що стосується власне перельотів, то аеропорт у 2017 році обслужив 182 пасажири, що в 7,7 разів менше, ніж в 2016 році. Вже четвертий рік поспіль "Ужгород" втрачає пасажирів, а торік їхня кількість досягла історичного мінімуму.

2017-ий відзначився і кількістю листів та звернень до різних інстанцій із проханнями та навіть вимогами "допомогти", "посприяти", "зрушити". Так, депутати облради час від часу нагадували Києву про необхідність зберегти найзахідніший аеропорт держави. А підсумком однієї із багатьох зустрічей-нарад, в якій брали участь керівники області, представники Державної авіаційної служби України, Державного підприємства "Украерорух", став спільний лист Державіаслужби України на Закарпатської ОДА на адресу керівника EASA Патріка Кі, в якому підтверджувалася готовність до сертифікації Європейською організацією авіаційної безпеки аеронавігаційних послуг, що надаються "Украерорухом". Таким чином було виконато головну вимогу, висунуту EASA до "Украероруху" для відновлення авіадиспетчерського супроводу словацьким провайдером літаків в Ужгородському аеропорті. "Якщо цей лист не спрацює, або "Украерорух" якимось чином "дасть задню", ми візьмемося вирішувати проблему Ужгородського аеропорту за допомогою не Міністерства інфраструктури, а авіаструктур та авіаперевізників із Євросоюзу", – жорстко тоді заявив Геннадій Москаль, практично поставивши умову, що не випустить із зали нікого, поки не буде прийнято конкретне рішення.

Саме з минулого року обласна влада активно розпочала пошуки міжнародних авіаперевізників, що працюють у країнах Євросоюзу, пропонуючи відновити повноцінну роботу Ужгородського аеропорту власними силами й запустити регулярні рейси спочатку між Ужгородом і Києвом, а потім і в інших напрямках. Зверталися до угорських колег, які мають поруч аеропорт, з пропозицією здати їм в його в оренду. Генеральний консул Словаччини також запевнив, що на своєму рівні особисто підключиться для вирішення проблеми аеропорту Ужгорода. Аеропортом зацікавилась лоукост-авіакомпанія Wizzair. Однак, справа з місця не рушалася.

До польотів аеропорт технічно готовий. Упродовж 2016 – 2017 років за кошти державного фонду регіонального розвитку та співфінансування з обласного бюджету реалізовано проекти із реконструкції огорожі території, капітального ремонту будівель ТП-2 (Вогонькова підстанція), ВОХОР, накопичувача (термінала), модернізації злітної смуги, яка після розширення готова приймати літаки класу "Боїнг" чи "Аеробус". За зазначений період на аеропорт було спрямовано 27,9 млн грн, у тому числі з обласного бюджету 8,6 млн гривень".

Із вересня минулого року Державіаслужба та EASA почали технічні консультації з питань відновлення повноцінної роботи аеропорту "Ужгород". Їхні учасники зосередились на обговоренні процедури сертифікації EASA провайдерів аеронавігаційного обслуговування країн, що не є членами Євросоюзу, її термінів і можливих гнучких підходів в залежності від обсягу повітряного трафіку та оперативної діяльності. У результаті першої зустрічі було досягнуто домовленість, що найближчим часом Украерорух направить до EASA заявку на сертифікацію із необхідними супровідними документами для оцінки європейськими експертами обсягів роботи та її орієнтовної вартості.

Цьогоріч тема відновлення роботи ужгородського аеропорту менш актуалною не стала. У лютому 2018-го Міністерство інфраструктури погодило виділення 58 тисяч 178 євро на проведення сертифікації Державного підприємства з обслуговування повітряного руху України в аеродромі "Ужгород". А в квітні Омелян, вчергове перебуваючи в Ужгороді, запропонував алгоритм подальших дій. Так, у квітні відбулися візити Державіаслужби України та керівництва Міністерства інфраструктури України до Словаччини з метою відпрацювання двосторонньої угоди на рівні державіаслужб, а також у разі потреби між урядами двох країн. Переговори стосуватилися врегулювання питання щодо заходу літаків на посадку на летовищі Ужгорода. "Украерорух докладає зараз усіх зусиль, щоб забезпечити необхідним навігаційним обладнанням дане летовище у шестимісячний термін. І ми виходимо з того, що аеропорт Ужгорода повинен бути готовим до зимової навігації у 2018-2019 роках", – пообіцяв урядник.

Більше того, міністр інфраструктури не виключив можливість будівництва нового летовища на Закарпатті - йшлося про можливість появи таких інфраструктурних обʼєктів у містах Хуст або Мукачево. Та, тьху-тьху, аби не наврочити із ужгородським. Відновлення повноцінного функціонування аеропорту в обласному центрі має статися цьогоріч. Принаймні, до обіцянок міністра додалось і конкретне завдання президента.

Всі новини Ужгорода та Закарпаття сьогодні читайте на Depo.ua

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme