ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

"Приструнити" гнів: Чи зможуть закарпатці "з розумом" використати гроші на дороги

Закарпаття не оминула традиційна сезонна проблема – разом зі снігом з доріг зійшов і асфальт. Шляхи області стали непроїзними

Depo.
7 лютого 2019 17:00
ФОТО: depo.ua

Цього тижня однією з головних тем обговорень у соцмережах на Закарпатті стали дороги. А точніше, їхня відсутність, руйнування, недовговічність та інші традиційні для цієї пори року проблеми. Бо після морозів і снігопадів краянам відкрилася жахаюча картина.

Халепа ця типова не тільки для Закарпаття. Але тут на початку тижня була спроба "бунту" через жахливі дороги: активісти та невдоволені водії з побитими шинами прийшли під стіни будівлі Служби автомобільних доріг у Закарпатській області. Їх цікавило, чому в області такий поганий стан доріг та коли цю проблему будуть вирішувати. Обурення цілком справедливе, але масової підтримки акція не мала, як не мала і продовження. Можливо, через те, що "бунтувати" і обурюватися взялися представники громадської організації "Доста Закарпаття", лідер якої Павло Павло – особа досить скандальна і не має популярності серед закарпатців. Він часто стає учасником, до прикладу, конфліктів з прикордонниками чи організатором сумнівних акцій протесту з будь-якого приводу – від питань про вирубку лісу до "пересічки". Не обійшлося без скандалів та знервованої поведінки Павлова і цього разу – під час акцій протесту поводився чоловік доволі агресивно.

Реакція правоохоронців не забарилася: до суду подано клопотання про обрання відносно Павлова запобіжного заходу у вигляді цілодобового домашнього арешту на 60 діб. Клопотання подане в межах кримінального провадження відкритого за ч. 3 ст. 296 КК України "Хуліганство", а саме за "грубе порушення громадського порядку з мотивів явної неповаги до суспільства, що супроводжується особливою зухвалістю чи винятковим цинізмом, пов'язане з опором представникові влади, який виконує обов'язки з охорони громадського порядку, чи іншим особам, які припиняли хуліганські дії".

Протестувати через дороги для закарпатців – справа звична. Торік обурені краяни не раз турбували місцеву владу своїми претензіями, перекриваючи шляхи та вимагаючи ремонту. До прикладу, хвиля обурень прокотилася областю наприкінці травня. Тоді у Виноградівському районі в селі Сасово люди день і ніч перекривали центральну дорогу села, вимагаючи проведення ремонту місцевих автошляхів. Проти мітингувальників виступив голова Закарпатської ОДА Геннадій Москаль, обурюючись, що, на його думку, деякі голови населених пунктів Закарпаття перетворюються на "активістів" і замість того, щоб вирішувати проблеми своїх сіл, влаштовують акції протесту й висувають виконавчій владі різні вимоги.

Але як би Москаль не реагував, акції протесту підхопили і в інших районах. Час від часу у різних куточках області люди перекривати автомобільний рух, вимагаючи негайного ремонту. Москаль же, у свою чергу, брався розповідати, скільки всього робиться для ремонту доріг, і доручав головному управлінню Нацполіції в Закарпатській області дати правову оцінку блокувальникам автомобільного руху. Були ці протести ефективними, чи ні – оцінити важко, але минулого року Закарпатська ОДА взяла за звичку щотижня по кілька разів звітувати про відремонтовані відрізки дороги на території області. На сайті ОДА та сайті Москаля постійно з'являлися повідомлення про ремонт доріг у рамках Дорожнього експерименту.

Та днями міністр інфраструктури Володимир Омелян в інтерв'ю "УНІАН" визнав, що у минулому році експеримент, який передбачає спрямування надпланових доходів митниць на ремонт і будівництво автомобільних доріг, не був успішним. "У минулому році експеримент спрацював погано. Він ще діє. Але вважаю, що проводити його було правильно в ситуації 2015-2016 років, він непогано спрацював і в 2017 році, коли не було ще Дорожнього фонду та стабільного фінансування. Важливо, що ми зберегли Дорожній фонд як інструмент ключового фінансування доріг і його філософію, що з кожним роком надходження на дороги будуть зростати", – повідомив Омелян.

У Москаля пояснюють жахливий стан доріг недостатнім фінансування. Так, за інформацією ОДА, загальна протяжність доріг державного значення в області складає 921,2 км. Вони мають свою специфіку, відмінну від інших регіонів України. 62% від загальної протяжності цих доріг розташовані в гірській місцевості з 12 перевалами. Практично всі вони проходять уздовж річок і перетинають їх, тому на дорогах розташована велика кількість штучних споруд: мостів, трубопроводів, підпірних стінок тощо. Для утримання доріг державного значення в нормальному стані щорічно слід здійснювати капітальний ремонт не менше 80 км і поточний середній – не менше 180 км дорожнього покриття. Для цього необхідне фінансування в сумі близько 4 мільярдів гривень щороку. Тоді як фактичне фінансування всієї дорожньої галузі Закарпаття за попередні роки становило близько 200 мільйонів гривень на рік.

За два минулі роки значна частина коштів із "митного експерименту" направлялася на капітальний та поточний середній ремонт доріг державного значення "Мукачево – Рогатин" та "Нижні Ворота – Воловець – Міжгір'я". Однак у другій половині 2018 року митниці встановили такі високі планові показники, що перевиконати їх було неможливо, а з 2019 року "митний експеримент" взагалі не передбачений. "280 мільйонів гривень, які закладені для Закарпаття на 2019 рік через Дорожній фонд, можна використати на ремонт тільки обласних та районних доріг. Ремонтувати на них дороги державного значення – це нецільове використання грошей, за що передбачена кримінальна відповідальність. Фактично виходить так, що більша частина доріг державного значення, на які облдержадміністрація не має ніякого впливу, залишилася без усілякого фінансування", – наголошує Москаль.

Тому було вирішено звернутися до Кабінету Міністрів України щодо виділення коштів резервного фонду державного бюджету для виконання першочергових заходів із запобігання виникнення на автомобільних дорогах загального користування державного значення надзвичайної ситуації державного рівня.

Попри традиційні скарги на відсутність фінансування, останніми днями закарпатці отримали кілька обнадійливих нових. По-перше, реагуючи на обурення людей на стан автодоріг "Київ – Чоп" і "Київ – Одеса", уряд виділив 550 млн грн на їх невідкладний ремонт. "Укравтодор" незабаром завершить їхнє обстеження і негайно візьметься за аварійний, а коли дозволять погодні умови, то і поточного ремонтів. Тож краяни можуть очікувати на ремонт траси і в межах Закарпаття.

А ще цього тижня стало відомо, що невдовзі розпочнеться відновлення дорожнього покриття траси державного значення "Мукачево – Рогатин", що пролягає в межах області. Це головна після траси "Київ – Чоп" транспортна артерія Закарпаття, яка через відсутність фінансування й хронічне, багаторічне непроведення ремонтів буквально розсипалася на шматки й у багатьох місцях нагадує танкодром.

За словами голови Закарпатської ОДА, за останні два роки частину траси відремонтували за кошти митного експерименту (від Яблуницького перевалу через Рахівський, Хустський та частину Виноградівського району). І ці ділянки витримали вже дві люті зими. Решта траси, особливо в Тячівському та Іршавському районах, практично непроїзна.

Слідом за цією новиною з'явилася ще одна – Кабмін розглянув звернення Закарпатської облдержадміністрації про крайню необхідність виділення коштів на ремонт доріг державного значення, які перебувають у катастрофічному стані. "Уряд хоч і не повністю задовольнив потребу в коштах, але виділив додаткове фінансування для Закарпаття. Ремонт доріг почнеться після проведення тендерних процедур, як тільки дозволять погодні умови. Додаткові кошти виділені в тому числі й на міст через р. Теребля в смт Буштино Тячівського району, що на автодорозі "Мукачево – Рогатин". Старий міст уже більше десяти років перебуває в аварійному стані, на добудову нового мосту, який почали зводити ще в 2008 році, зараз виділено 26,5 мільйона гривень", – зазначив Москаль.

Можливо, це трохи і приструнить "народний гнів". Судячи з усього, закарпатці вже найближчим часом зможуть побачити ремонтників на дорогах. А до того часу водіям знову доводиться миритися з катакомбами та позапланово ремонтувати свої автівки. Залишається вірити, що колись все ж виділені гроші будуть використані ефективно і ремонти доріг проводитимуться якісно і триматимуться не лише від зими до зими.

Більше про життя Прикарпаття та Закарпаття читайте на Depo.Закарпаття

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook