Бюджет Закарпаття: Чи вистачить громадам сил та можливостей гроші заробляти, а "не проїдати" (ІНФОГРАФІКА)

Державну субвенцію на соціально-економічний розвиток територій місцевим бюджетам Закарпаття зменшено майже в чотири рази 

Бюджет Закарпаття: Чи вистачить громадам…

У департаменті фінансів Закарпатської ОДА запевняють, що обласний бюджет на 2020 рік сформовано з урахуванням змін, внесених до Бюджетного та Податкового кодексів України та інших законодавчих актів, що стосуються місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин. Показники соціальних стандартів та обсяги трансфертів з державного бюджету – з врахуванням прогнозних та програмних документів економічного і соціального розвитку країни та області, регіональних та державних цільових програм. Тож річний бюджет Закарпаття складатиме 2 304 719 300 грн, видатки – 2 290 573 500 грн.

Обсяг ресурсу загального фонду обласного бюджету на 2020 рік прогнозується в сумі 1 879 037,1 тис. грн, із них: базова дотація у сумі 231 813,7 тис. грн, додаткова дотація з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я у сумі 363 792,4 тис. грн (56% обсягу в 2019 р.),  субвенції з державного бюджету у сумі 455 939,3 тис. грн, податки, збори та інші доходи у сумі 827 491,7 тис. гривень.

Обсяг ресурсу спеціального фонду обласного бюджету на 2020 рік прогнозується у сумі 425 682,2 тис. грн, із них: субвенція з державного бюджету у сумі 357 595,5 тис. грн, податки, збори та інші доходи у сумі 68 086,7 тис. гривень. Загальний обсяг видатків обласного бюджету на 2020 рік передбачено у сумі 2 290 573,5 тис. грн (загальний фонд –  1 703 351,1 тис. грн, спеціальний фонд – 587 222,4 тис. грн), з яких 408 660,2 тис. грн – трансферти іншим бюджетам. 

Багатьох такі цифри шокували, бо бюджет області на 2020 рік в 3,7 рази менше, ніж минулоріч (у 2019-му доходи обласного бюджету становили 6 772 335 700 грн, видатки – 6 757 646 000 грн). Фахівці пояснили причину: відтепер усі соціальні програми фінансуватиме профільне Міністерство. "Всі соціальні програми, такі як допомога сім’ям з дітьми, пільги, субсидії будуть фінансуватися у наступному році з Міністерства соціальної політики, а не через обласний бюджет, це ресурс понад 2,5 мільярди. Друге – це більше 700 мільйонів гривень – фінансування третього рівня установ медицини з другого кварталу буде здійснюватися через "Національну службу охорони здоров’я", – каже  директор департаменту фінансів Закарпатської ОДА Петро Лазар.

Також, згідно з бюджетом-2020 на Закарпатті реалізують 50 програм загальною вартістю 208 мільйонів гривень.

Медицині – урізали, освіті – додали

Із першого квітня усі обласні заклади охорони здоров’я фінансуватимуться із Державного бюджету через Національну службу здоров’я за договорами, укладеними на відшкодування вартості надання медичних послуг. Із обласного бюджету на це витрачали в рік майже 700 млн грн. "Якщо у 2019 році основну питому вагу у видатках займала охорона здоров’я – майже 50%. То зараз у лідери виривається освіта. 44% у бюджеті 2020 будуть займати видатки на освіту", – пояснив Лазар.

Медична субвенція на 2020 рік передбачається тільки на І квартал, на Закарпатську область розраховано 466,8 млн грн. Із другого кварталу 2020 року медзаклади третього рівня забезпечуватиме Національна служба здоров’я. До 1 квітня всі комунальні заклади охорони здоров'я мають долучилися до програми медичних гарантій, тож на Закарпатті в турборежимі готуються до контрактування медзакладів. Повністю підготувалися до запуску чергового етапу медреформи трохи більше половини закладів. Всі інші, які надають спеціалізовану медичну допомогу і хочуть реформуватися далі, обов’язково повинні встигнути автономізуватися, комп’ютеризуватися та зареєструватися в електронній системі охорони здоров’я.

За даними НСЗУ, станом на 8 січня 2020 року автономію отримали майже 89,77% закладів області, які планують надавати медичні послуги через договори з НСЗУ. Це другий показник у Західному регіоні, який разом із Закарпатською об’єднує Волинську, Хмельницьку, Львівську, Івано-Франківську, Тернопільську, Чернівецьку та Рівненську області.  Щодо комп’ютеризації наразі повністю укомплектувалися технікою лише 48,58% лікарень. Найнижчим показником на Закарпатті є реєстрація всіх лікарів в електронній системі охорони здоров’я (яка розпочалась з 19 грудня 2019 року) – усього 3,41%.

Щодо освітньої субвенції, то на область її передбачено у розмірі 556,1 млн грн. Враховуючи рівень недофінансування та підвищення заробітної плати педагогічним працівникам, потреба у освітній субвенції в 2020 році зросте щонайменше на 35%. На думку керівництва ОДА, зменшення ресурсу призведе до незабезпечення коштами для виплати заробітної плати непедагогічних працівників шкіл області. 

Місцеві бюджети

Унаслідок змін в розподілі між місцевими бюджетами субвенції на соціально-економічний розвиток окремих територій та зменшення її загального обсягу, місцеві бюджети Закарпатської області отримають замість 55 млн грн лише 13,6 млн грн. Консультант з бюджетних питань Закарпатського РВ Асоціації міст України Юлія Траньович розповідає, що місцевим бюджетам Закарпаття з раніше виділених коштів залишилось тільки 24,7%. Новим розпорядженням Кабінету Міністрів бюджетам м. Ужгород, м. Берегово, Тячівської ОТГ, Берегівського та Іршавського районів повністю скасовано виділення субвенції. Місту Виноградів залишено лише 5,5 млн грн з передбачених майже 20,3 млн грн, або 27,3%, а смт Міжгір’я – 0,05 млн грн із 8,8 млн грн, або 0,6%.

"Ця субвенція передбачалася на вкрай важливі для громад проекти – будівництво та ремонт шкіл і дитсадків, ремонт та благоустрій вулиць, вуличного освітлення, реконструкція водогонів, будівництво дитячих та спортивних майданчиків. Внесення таких змін наприкінці року є неприпустимим. Більшість органів місцевого самоврядування вже виконали частину, а то і весь обсяг робіт, передбачених у визначених проектах, отримали акти виконаних робіт і не можуть їх оплатити. Серед них Тячівська ОТГ, де на 100% виконані роботи щодо будівництва дощової каналізації на загальну суму майже 1,5 млн грн, з яких 1 млн грн виділено з місцевого бюджету, а 500 тис. грн передбачалося субвенції. Але з урахуванням внесених змін для Тячівської ОТГ такої субвенції взагалі не передбачено", – каже експерт.

Місцеві бюджети Закарпатської області отримають 1 187,5 млн грн базової дотації. Разом з тим, з місцевих бюджетів області буде вилучено 157,1 млн грн у вигляді реверсної дотації. Реверсна дотація розрахована по 5 місцевих бюджетах: м. Ужгород, м. Берегове, м. Чоп, Ужгородський р-н та Мукачівська ОТГ. Три бюджети є збалансованими (немає ні базової, ні реверсної дотацій) – Тячівська, Іршавська та Перечинська ОТГ.

Мукачівська ОТГ: Про бюджет найбільшої об'єднаної громади на Закарпатті  

Визнана 5 червня 2019 року сьома громада в Закарпатській області є найбільшою за площею (96 кв. км) та кількістю населення (93,5 тис. осіб). 5 грудня 2019 року на позачерговій сесії Мукачівської міської ради прийнято бюджет Мукачівської міської об’єднаної територіальної громади на 2020 рік. Прогнозний обсяг доходів розраховано у сумі  1 043,5 млн грн, що на 13,1% або 157,16 млн грн менше очікуваних надходжень 2019 року. Причина – офіційні трансферти з державного бюджету зменшуються майже на 261 млн. Натомість загальний фонд (без врахування міжбюджетних трансфертів) збільшується на 97 711,2 тис грн. або на 15%, а спеціальний фонд збільшується на майже 6,12 млн грн або на 6,7%. Обсяг ресурсу загального фонду бюджету Мукачівської міської ОТГ на 2020 рік прогнозується в сумі майже 946,95 млн грн, зокрема:

• податки і збори та інші доходи в сумі під 749,95 млн грн, що на 15% або на понад 97,71млн грн більше очікуваних надходжень 2019 року;

• субвенції з державного бюджету в сумі майже 175,47 млн грн, що на 7,7% або на 14,695 млн грн. менше очікуваних надходжень 2019 року. З них освітня субвенція – 157,54 млн грн, медична субвенція – майже 17,93 млн грн; субвенції з місцевих бюджетів за рахунок субвенцій з державного бюджету – 21,53 млн грн, що на 92% або на 246,29 млн грн менше очікуваних надходжень 2019 року.

Основними дохідними джерелами бюджету в частині доходів загального фонду бюджету є: податок та збір на доходи фізичних осіб, який має забезпечити 64,3% надходжень, що в сумі становить 481,68 млн грн., місцеві податки і збори питома вага, яких у загальних доходах складає 21%, що в сумі становить майже 157,53  млн грн; акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, який складає 9,3% та в сумі становить 69,53 млн грн. Обсяг ресурсу спеціального фонду бюджету Мукачівської міської ОТГ на 2020 рік прогнозується у сумі трохи більше 96,58 млн грн, що на 6,7% або 6,12 млн грн більше очікуваних надходжень 2019 року.

Громадам доведеться бути самостійними

Те, що ОТГ не отримуватимуть чи отримуватимуть по мінімуму субвенцію, на Закарпатті сприйняли по-різному.  На місцях обурюються, що громади не виживуть. Хоча, це обурення почалось пару років тому, коли субвенції потроху зменшувались. Можна згадати цілу історію з Іршавською ОТГ, коли за рік по створенню громаді зменшили субвенцію. Фраза ексочільника області Геннадія Москаля "Степане, воно того вартувало?" стала притчею во язицях. Та, судячи з усього, примирить усіх скоріш фраза інша. "Скільки б держава грошей не давала, їх завжди буде мало. Власне, через це в 2015 році стало очевидно, що реформа невідворотна. Проїдати легше, аніж заробляти громадою самотужки. Сьогодні влада ОТГ будує свою роботу так, аби, зрештою, не заглядати нікому до рота і водночас створити комфортні умови для своїх мешканців", – сказав радник з питань децентралізації Закарпатського ЦРМС Володимир Феськов. Здається, до цього треба звикати всім.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Закарпаття

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"