Як повінь на Закарпатті припинила столітнє існування вузькоколійки

Залізницею здійснювались не лише перевезення деревини чи інших товарів, але й пасажирські перевезення

Як повінь на Закарпатті припинила століт…

Залізнична вузькоколійка Тересва-Усть-Чорна була побудована в 1903 р.  для перевезення деревини з верхів'їв річки Тересви до залізничної станції Тересва, пише Depo.Закарпаття з посиланням на Тячів Life.

Головна гілка з'єднувала смт Тересву і смт Усть-Чорна, вона пролягала вздовж річки Тересви - від гирла до її верхів'їв. В Усть-Чорній залізниця розгалужувалась на дві вітки: одна вела вверх долиною річки Брустурянки до станцій Лопухів (Брустури) і Турбат та аж під перевали Околе і Легіонерів, що на межі Івано-Франківської області; інша вітка пролягала вверх долиною річки Мокрянки через села Руська Мокра і Німецька Мокра.

Як повінь на Закарпатті припинила столітнє існування залізничної вузькоколійки  - фото 1

Залізницею здійснювались не лише перевезення деревини чи інших товарів, але й пасажирські перевезення. Пасажирські потяги складалися із локомотива і декількох (2-3) вагончиків. Заповнювання потягів було досить високим. У кожному селі, через яке проходила залізниця, були споруджені невеликі станції, на яких працювали каси і були обладнані зали (або накриття) для пасажирів. Коли каси на станціях були ліквідовані, оплату пасажири здійснювали у вагонах касирам, які під час рейсу кілька разів обходили потяг. 

Як повінь на Закарпатті припинила столітнє існування залізничної вузькоколійки  - фото 2

Колишнє приміщення станції Усть-Чорна.

У занепад вузькоколійка прийшла 1999 р. після сильної повені на річці Тересві. Тоді були знесені багато мостів, і відновлювати їх ніхто не став. У серпні 2003 р. у районі колишньої станції Плайська ще зберігалися стрілки біля уцілілих мостів і кілька відгалужень біля верхів'їв річок. Прямо по рейках, утоптаними в землю, їздили "Урали"-лісовози. 

Як повінь на Закарпатті припинила столітнє існування залізничної вузькоколійки  - фото 3

Залишки залізниці через міст в Усть-Чорній

Остаточне розбирання було проведено в 2003 р. У лютому 2004 р. ніяких слідів рухомого складу в Тересві вже не було. Збереглися лише 7-метрова ділянка колії в місці перетину з автомобільною трасою, частково під асфальтом, і залишки шпал, що лежали уздовж вулиці. Депо з оригінальною водонапірною вежею збереглося у кращому вигляді (використовується під склад). Невеликі відтинки залізниці зі шпалами та рейками збереглись також у деяких селах, наприклад у Нересниці та Усть-Чорній. Рухомий склад Паровози класів KkStB A (1917–1937 рр.), Dt (1927 р.), D (1929–1949 рр., 6 шт.), Dn2t (1914–1941 рр., 4 шт.), Ct (1908–1922 рр., 3 шт.), C; тепловози: ТУ2 (2 шт.), ТУ3 (2 шт.), ТУ4 (5 шт.), ТУ6Д (2 шт.), ТУ7 (5 шт.), М11; рейкові автомобілі "Волга", ГАЗ, ЗИЛ, дрезини. Частина рухомого складу залізниці зібрана відомим меценатом та патріотом ЗакарпаттяСтаніславом Аржевітіним у музеї під відкритим небом в селищі Колочава Міжгірського району. 

Як повінь на Закарпатті припинила столітнє існування залізничної вузькоколійки  - фото 4

Наразі вже важко вести мову про відновлення залізниці через відсутність коштів, але її реанімація могла б дати поштовх розвитку туризму у цьому регіоні Тячівщини. 

Як повінь на Закарпатті припинила столітнє існування залізничної вузькоколійки  - фото 5

Як повінь на Закарпатті припинила столітнє існування залізничної вузькоколійки  - фото 6

Як повінь на Закарпатті припинила столітнє існування залізничної вузькоколійки  - фото 7

Як повінь на Закарпатті припинила столітнє існування залізничної вузькоколійки  - фото 8

Всі новини Ужгорода та Закарпаття сьогодні читайте на Depo.ua

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme