"Батл на Закарпатті": Коли відремонтують дороги поміж чварами можновладців

На старті туристичного сезону дороги Закарпаття лякають не тільки приїжджих, а й самих закарпатців

"Батл на Закарпатті": Коли відремонтують…

Навесні дороги - тема завжди гостра. Та цього року на Закарпатті розгорнулися справжні баталії навколо дорожніх ям. У тому, що дороги доведені да такого жахливого стану, звинувачують місцеву владу та "ворогів-попередників", усі разом - погоду і дорожників.

В цей самий час закарпатці змушені їздити по цих дорогах на своїх автівках. Люди часто їх ремонтують, час від часу потрапляють в аварії (все більше з'являється новин про ДТП через вибоїни на дорогах - Ред.) і паралельно спостерігають за емоційним батлом "Москаль vs Балога". "Наїжджати" та "відбиватися" кожному доводиться часто: здаватися не хоче ніхто.

Більше дістається у цій ситуації керівнику Закарпатської ОДА Геннадію Москалю і це цілком зрозуміло. У ЗМІ, які симпатизують "мукачівській сім'ї" (братам-нардепам Віктору та Павлу Балогам, меру Мукачева Андрію - сину Віктора - Ред.), систематично з'являються матеріали про чергові розбиті дороги, яких у регіоні - більшість. У статтях лунають прямі звинувачення у бездіяльності влади.

Як відомо, Москаль ніколи не переймався, як відповідати на закиди у свій бік. Робить він це у своєму звичному стилі, правда, в офіційній версії без "міцних" слівців, зате, як кажуть, приткне, "як вужа вилами". До прикладу, губернатор переконаний, що стільки розбитих вулиць, як у Мукачеві, немає в жодному іншому райцентрі області.

"Тут у попередні роки в асфальт і бруківку закатали сотні мільйонів бюджетних гривень. І який результат? Стільки розбитих вулиць, як у Мукачеві, немає в жодному іншому райцентрі області", – заявляє Москаль.

Багато суперечок викликає дорога Берегівська-об'їзна, котра чи не у найгіршому стані. У Мукачеві ця дорога зруйнована, посеред полотна навіть стирчить арматура.

Фото - Mukachevo.net

Цей відрізок є частиною дороги національного значення "Мукачево – Рогатин" і веде до пунктів пропуску "Лужанка" на українсько-угорському кордоні. Москаль заявляє, що ще у березні 2015-го обласний бюджет за рахунок інших районів виділив Мукачеву 12 мільйонів на ремонт Берегівської-об'їзної. Жодна адміністративно-територіальна одиниця Закарпаття не отримала з обласного бюджету іншу додаткову дотацію, тодішня обласна рада зробила виняток тільки для Мукачева. У підсумку разом із субвенцією з Держбджету Мукачево отримало найбільше фінансування в області – понад 40 мільйонів гривень. Стільки грошей не виділили ні Ужгороду, ні Хусту, ні найбільшому в Україні Тячівському району, ні високогірним районам Закарпаття . Однак, замість того щоб направити 12 мільйонів на ремонт Берегівської-об'їзної, Мукачівська міськрада розподілила їх на зарплату працівникам міськради, освітянам та на покриття комунальних послуг.

"Це було фактичне обкрадання області – величезні гроші забрали від бідних районів і віддали багатому Мукачеву начебто на ремонт дороги. І тепер нардеп Балога ще сміє лицемірно нити президенту про поганий стан Берегівської-об'їзної й казати, що хтось ділить людей на своїх і чужих! Хочете хорошу дорогу, то поверніть із Мукачівського міського бюджету вкрадені в області 12 мільйонів, яких якраз вистачить на ремонт Берегівської-об'їзної", - емоційно зазначає Москаль.

Взаємні звинувачення дійшли вже і до кумедного: у Мукачеві з'являються білборди-тролі, на яких "жартівники" вправляються в умінні "обстібати" один одного. Так, на вулиці Ужгородській у Мукачеві розмістили білборд із написом "Ямоцид від губернатора Москаля". Згодом інший білборд у місті з фразою "Ця дорога обслуговується облавтодором під контролем губернатора" залили чорною фарбою. А нещодавно при в'їзді у Мукачево розмістили борд з надписом "Коли ви нарешті перестанете знущатися над мукачівцями, панове Балоги?".

До слова, тут не відстають і ужгородці. При в'їзді в Ужгород почепили правдивий вказівник з написом "Ви в'їжджаєте в місто, де мало асфальту".

Дороги в Ужгороді не менш страшні, а ремонти комунальників (традиційно, в дощ) стали темою для багатьох жартів і гнівних обурень. Журналіст Віталій Глагола розмістив у "Фейсбуці" фото і відео такого ремонту і написав міністру інфраструктури Володимиру Омельяну. Реакція не забарилася: керівник облавтодору Закарпаття отримав догану за такий ремонт в дощ. На що Москаль заявив - тепер дороги лататиме доганами.

"Замість фінансування доріг уряд виписав автодору догану за неякісний ремонт – ось і вся реакція Києва на розбиті закарпатські дороги і наші численні прохання розпочати фінансування ремонтних робіт. Контроль за якістю робіт – це дуже важливо, але якісний ремонт можна зробити тільки за відповідні гроші, а не копійки, які ми можемо виділити з місцевих бюджетів. Коли замість фінансування Київ надсилає на Закарпаття догану, це нагадує театр абсурду, тому ми діятимемо аналогічно – візьмемо цю догану й почнемо латати нею розбиті закарпатські дороги", - заявляє Москаль.

Губернатор додав, що минулого року просив прем'єр-міністра Володимира Гройсмана передати в підпорядкування облдержадміністрацій територіальні підрозділи центральних органів виконавчої влади включно зі Службою автомобільних доріг, оскільки їхню роботу слід контролювати на місцях, а не в Києві.

Кілька днів тому міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив, що вже восени розпочнеться передача автомобільних доріг загального користування під управління обласних адміністрацій. Залишається вірити, що Москаль, дочекавшись бажаного рішення, знатиме, що з ним робити і зможе виправити ситуацію з дорогами.

А поки цифри не дуже втішні. За розрахунками фахівців, необхідно щорічно виконувати в області щонайменше 150 км капітальних ремонтів та до 500 км середніх ремонтів, на що потрібно близько 2 млрд грн щороку. За останні роки фактичне щорічне фінансування дорожніх робіт становило не більше 10% від реальної потреби.

За словами начальника Служби автомобільних доріг у Закарпатській області Михайла Поповича, на дорогах загального користування області за рахунок усіх джерел фінансування за 2016 рік відремонтовано суцільними ділянками 25 км автодоріг, це менше 1% від протяжності, а на решті - виконувався тільки ямковий ремонт. Про цей вид ремонту дорожники і хотіли б забути, але, кажуть, від нього не можна відмовитися через хронічне недофінансування. Тому дорожники змушені експлуатувати, проводячи дрібні ремонти, дороги й мости, збудовані кілька десятиліть, а то й більше півсотні років тому.

А поки "все погано" і тривають "батли" у кабінетах, закарпатці, не чекаючи допомоги, самі беруться за ремонти. І дуже успішно. Показовим прикладом є ремонт дороги у селі Велика Добронь, де місцеві відремонтували дорогу самотужки. Після зими асфальт - в ідеальному стані.

Фото - Mukachevo.net

Решті закарпатців про такі дороги залишається мріяти. Або брати приклад з хазяйновитих доброньців.

Всі новини Ужгорода та Закарпаття сьогодні читайте на Depo.ua

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme