Чи потрібні українцям нові персонажі у вертепах (ФОТО, ВІДЕО)

Час від часу у вертепах з'являються нові дійові особи - на злобу дня. Однак, традиції таки перемагають

Чи потрібні українцям нові персонажі у в…

Підходить до завершення різдвяне святкування. За кілька днів бетлегеми, які першими сповіщають про Різдво Христа, познімають свої костюми і відкладуть в шафу до грудня. Вертепи добре протруть, обгорнуть і також сховають до наступних колядок, однак спогади про цьогорічні залишаться, як і з'явиться бажання придумати щось нове і незабутнє на наступні. 

Ходіння з вертепом – пересувним мініатюрним ляльковим театром, розміщеним в коробі, в якому показували цілі вистави на тему Різдва , було і залишається давнім та унікальним різдвяним звичаєм.

Чи треба українцям нових персонажів у вертепах - фото 1

Останніми роками українці дедалі частіше почали ставити традиційний вертеп із нетрадиційними персонажами. Так, героями вертепів у різні роки були Ленін, Сталін, Брєжнєв, Медведчук, Вітренко, Янукович, Путін.

Із початком війни на Донбасі серед персонажів з'явилися "зелені чоловічки", окупанти, бандерівці. Цьогоріч у деяких закарпатських вертепах бачили навіть Обаму та Гонтарєву.

Чи треба українцям нових персонажів у вертепах - фото 2

А ще в осучасненому вертепі можна зустріти робітників СТО, олігархів, дайшників, спецназівців, прапорщиків, хабарників, урядників і т.д і т.п.

Чи потрібні українцям нові персонажі у вертепах - фото 3

Чи потрібні українцям нові персонажі у вертепах (ФОТО, ВІДЕО) - фото 4

Та, як би не змінювалися часи і їхні герої, головними персонажами традиційного вертепу на Закарпатті таки залишаються дід з бабою, пастушки, ангели, чорти. 

Чи треба українцям нових персонажів у вертепах - фото 3

Костюмований та розфарбований невеличкий колектив, що у різдвяні свята прославляє народження Ісуса, називають "бетлегем". Вертеп, який вони носять із собою, - це зменшена копія храму села, який у народі називають ще "церківця". Посох із маленькими дзвіночками попереджає, що по селу йдуть бетлегеми. 

Вперше на Закарпатті вертепне дійство записав Гіядор Стрипський у червні 1907 року на Рахівщині в селі, що називається нині Верхнє Водяне. До речі, цей матеріал використав Франко для своєї наукової розвідки "Нові матеріали до історії українського вертепу" (1908). Вертепне дійство в околицях с. Стройно на Свалявщині записав священик та етнограф Жаткович.

У 20-30 роках минулого століття етнографи розповідали про Різдвяний вертеп в Імстичеві на Іршавщині, виноградівському Королеві, гуцулів Тячівщини, у Требушанах (Ділове) на Рахівщині, у Великому Бичкові, у Дубовому та Вонігові (Тячівський район).

"В умовах радянського Закарпаття , позначених несприятливими політичними тенденціями і шаленою руйнацією традиційної культури, вертепознавство, як важлива галузь етнологічного вивчення Українських Карпат, занепало. Нові записи фактично оприлюднити стало неможливим. Зрештою, і на ці вистави наклали табу", — розповідає у книзі "Закарпатський вертеп" відомий закарпатський фольклорист Іван Хланта.

До речі, в цій книзі подано 27 сценаріїв художньо довершених зразків вертепного дійства Закарпаття, що публікувалися у різних збірниках та періодичних виданнях протягом ХХ століття. Чимало текстів надруковано на основі сучасних записів. Уміщено також 50 зразків колядок з нотами, які найчастіше використовуються під час Різдва.

Отже, в основу релігійного дійства вертепної драми покладено євангельське оповідання про народження Ісуса Христа. Діва Марія народила сина, майбутнього спасителя (месію), у печері (вертепі), де на ніч заганялась худоба. Тоді якраз у небі з’являється зірка. Царі-волхви йдуть поклонитися немовляті. Почувши про народження Христа, Ірод, цар Іудейський, вельми засмутився: в особі Ісуса він уздрів потенційного ворога й замислив його знищити.

Чи треба українцям нових персонажів у вертепах - фото 4

Волхви, яких Ірод зустрів, обіцяли, повертаючись назад, розповісти про все. Але ангел порадив їм іти додому іншим шляхом, аби не стали причетними до здійснення лихого наміру. Йосипу ж ангел наказав тікати з дружиною Марією та сином до Єгипту. Одначе розлючений Ірод звелів своїм воїнам винищити всіх малих дітей. Так написано у Новому заповіті.

Чи треба українцям нових персонажів у вертепах - фото 5

Дія типової різдвяної вистави тематично розпадається на п’ять частин: звернення до глядачів, виклад сюжету, зав’язка, напружений стан і розв’язка. Найбільш поширеною назвою цього дійства на Закарпатті є бетлегем, далі вертеп, зрідка коляда, віфлієм, в окремих випадках — "пастирі" або "чорти" . Частіше ці назви вживаються паралельно.

Сьогодні вертепом в основному захоплюється молодь та школярі. Склад виконавців, за невеликим винятком, демонструє регіональну специфіку Закарпаття.

Чи потрібні українцям нові персонажі у вертепах - фото 7

"Без перебільшення можна сказати, що різдвяний красень-вертеп полонив усіх. Він пустив у нашій державі глибоке розгалужене коріння. Народ не тільки добирав до вподобаного дива пісні, гумор і сатиру, влучне слово, але й колядки та вірші з їх неповторними метафоричними системами. З роду в рід примножувався талант, виходячи на нові, просторіші орбіти. Без вертепного дійства немислимі в нас Різдвяні свята, не пізнати українську душу", - щиро написав про перспективи вертепного дійства Іван Хланта.

Чи потрібні українцям нові персонажі у вертепах - фото 8

Очевидно, і не важливо, чи з'являтимуться у вертепах нові персонажі чи ні, головне - щоб дійство не змінювало своєму покликанню: люди повинні пам'ятати, що добро завжди переможе зло. 

Чи треба українцям нових персонажів у вертепах - фото 7

Інформація: відкриті джерела, інтерв'ю з Іваном Хлантою  

Всі новини Ужгорода та Закарпаття сьогодні читайте на Depo.ua

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme